Sinds de wijziging van de Telecommunicatiewet is een opt-in belangrijker dan ooit. Om vertroebeling tegen te gaan introduceren Steam-connect en Salesdock nu een opt-in integratie.
Op 1 juli 2021 is de wetswijziging van de Telecommunicatiewet ingegaan. Een belangrijke wet, waarin het een en ander veranderd is op het gebied van opt-in bij telemarketing. Zo is het opt-out systeem voortaan een opt-in systeem en moet een opt-in goed worden vastgelegd. Om die opt-in voortaan nog beter vast te leggen hebben Steam-connect en Salesdock een integratie gemaakt.
Steam-connect en Salesdock hadden al een integratie die gegevens tussen de twee platformen automatisch uitwisselt. Daar komt nu de opt-in integratie bij, waarmee wordt ingespeeld op een vertroebelde energiemarkt. “Wanneer je belt met Steam-connect en vastlegt dat je een klant mag bellen, dan wordt dat automatisch vastgelegd in de order”, vertelt Mark Hekkelman, CEO van Salesdock. “Zo weet de leverancier dat de klant daadwerkelijk toestemming heeft gegeven om gebeld te worden.”
Kwalitatievere energiesales
Met de integratie kunnen energieleveranciers ‘schoon schip maken’ in het kanaal. “Veel energiecontracten worden afgesloten door klanten die overvallen worden. Ze stonden op een oude bellijst en worden benaderd zonder dat ze daar toestemming voor gaven. De ACM wil dat de consument aan de voorkant beter beschermd wordt. Wij maken nu de hele keten inzichtelijk, van het eerste telefoontje tot de daadwerkelijke handtekening. Zo krijg je kwalitatievere sales en bescherm je consumenten.” Dankzij de integratie kun je van iedere klant de opt-in vastleggen en terugluisteren. Hekkelman: “Zo is de bewijstlast compleet.”
Randen dichten
Telemarketing heeft geen goede naam in de markt. “Mensen zoeken de randen op en met deze opt-in integratie maken we de randen weer waterdicht. Voortaan heb je bij ieder getekend contract de originele opt-in.”