Eerder dit jaar verscheen het boek Bel me wél – Alle bouwstenen voor duurzame en succesvolle telemarketing. In dit boek vind je, naast de vele inzichten, ook de expertvisie van Daniël Cools, medeoprichter, eigenaar en CCO van Codelogic.
De Telecommunicatie wet is sinds 1 juli aangepast en koud bellen mag alleen nog met toestemming. Wat betekent dit voor de toekomst van telemarketing? Je leest hier de expertvisie van Daniël Cools (Codelogic) uit het boek ‘Bel me wél – Alle bouwstenen voor duurzame en succesvolle telemarketing’ van Patrick Jordens, waarin hij ingaat op onder andere predictive dialing.
Daniël Cools: ‘Als ik kijk naar telemarketing dan zie ik dat het kanaal zeker wel bestaansrecht heeft en zal houden, maar organisaties moeten natuurlijk wel meer nadenken over effectieve combinaties met andere kanalen. De komende generaties zullen op een heel andere manier willen communiceren. E-mail en telefonie blijven de komende twintig tot vijfentwintig jaar echt nog wel relevant, maar er komen generaties aan die veel meer met social media willen doen. Ook leadgeneratie zal veranderen. Dat zie ik nu al gebeuren, bijvoorbeeld door middel van influencermarketing op Snapchat of Instagram. Ik zie ook dat opdrachtgevers graag van hun inbound e-mailvolumes af willen en dat ze zoeken naar manieren om die naar inbound telefoonverkeer om te buigen. Bij opdrachtgevers wil men dit ook graag met inbound telemarketing doen als vervanging voor outbound telemarketing, maar dat gaat nog niet erg hard. Ze doen dat bijvoorbeeld met contactbuttons op de website, waarmee iemand kan aangeven dat hij gebeld wil worden.
Er heeft na circa 2010 een enorme groei plaatsgevonden in het aantal contactcenters. Enerzijds omdat het überhaupt makkelijker is geworden om een onderneming te starten zonder startkapitaal, anderzijds omdat de contactcentersoftware financieel laagdrempeliger is geworden. De software is tegelijkertijd toegankelijker geworden en dat heeft als voordeel dat een onervaren ondernemer wel over een professionele contactcenteroplossing kan beschikken. Wij waren een van de eersten die het pay-per-seat-per-day-model gingen hanteren.’
Verantwoord gebruik van contactcentersystemen
‘Contactcenterondernemers die zich bij ons melden zouden natuurlijk de wetgeving moeten kennen, maar de praktijk is helaas weerbarstiger. Instellingen aan contactcentersystemen zijn soms gereguleerd, bijvoorbeeld hoeveel procent abandoned calls je mag hebben per 24 uur, maar ook andere instellingen kunnen heel bepalend zijn voor de ervaring van de klant aan de andere kant van de lijn. En er zijn echt heel veel instelmogelijkheden beschikbaar op het systeem. Je moet met een contactcentersysteem vanaf dag 1 ……. Lees verder