Het begrip relevantie leek de centrale boodschap van een reeks indrukwekkende sessies tijdens de eerste editie van SocialToday, het nieuwste event van Frankwatching. In dit verslag licht ik de highlights toe van de inspirerende sprekers en cases die deze dag de revue passeerden.
In hoog tempo kwamen ze voorbij. Van verhalen over influencermarketing, employee advocacy en privacy, tot het optimaal inzetten van user generated content van dierentuinbezoekers. Eén ding is zeker. Social, content en commerce gaan hand in hand samen, mits de juiste balans van authenticiteit, bereik en het waarom wordt bereikt.
IKEA: engagement is belangrijker dan bereik. Relevantie is key!
‘Aandacht maakt alles mooier’, luidt de propositie van het welbekende merk. Social Media Manager Frederike den Ottelander vertelde over de basis van tsja… alles bij IKEA. Met pijlers als duurzaamheid, vorm, functie, kwaliteit én een lage prijs heb je te maken met interessante spanningsvelden, bijvoorbeeld de garantie van een lage prijs versus kwaliteit. Mooi om te zien dat deze merkwaarden de basis zijn voor de contentstrategie. Daarbij wordt goed gekeken naar de relevantie van de boodschap, waarbij engagement leidend is in plaats van bereik. Ze vertellen niet alleen hun verhaal, maar luisteren (en vragen!) heel erg goed naar de behoeften van hun klanten.
Aandacht maakt alles mooier volgens IKEA…engaging belangrijker dan bereik #SocialToday17 door Federike den Ottelander pic.twitter.com/sSeM1TY5T1
— nieuwenhuys (@neomarketeer) 14 februari 2017
NS: het merkverhaal vertellen via Facebook
De NS wil meer zijn voor haar klanten dan een vervoerder van A naar B en maken daarvoor gebruik van het social ‘eco-system’. Goede service is de basis en moet op orde zijn, waarbij ze in de afgelopen jaren grote groei zagen op het gebied van volume en positief sentiment. Katja Romantsova (Projectmanager Social Media bij de NS) en Willem Dudok (Chef Strategie bij Johnny Wonder) vertelden over de juiste balans van content op Facebook. Hun contentstrategie bestaat uit Experience (verhalen), Informeren (serviceberichten) en een klein beetje Productpromotie.
Ze gaan daarbij op zoek naar échte verhalen, van échte mensen. Deze verhalen hebben bijvoorbeeld conducteurs in de hoofdrol, waarbij we mee worden genomen achter de schermen via Facebook of een Snapchat Q&A. Dat klinkt makkelijker gezegd dan gedaan, want het is van uiterst belang dat je een goed intern netwerk hebt/krijgt om de mooiste verhalen naar boven te krijgen. Voor een optimaal bereik worden de leukste posts eerst organisch aangejaagd en vervolgens geboost met een klein beetje budget.
DMCC: privacy en de komende veranderingen
Privacy is al jarenlang een hot topic. Sinds de opkomst van social media en het groeiende aantal toepassingen en mogelijkheden voor het verspreiden van content is het belangrijk om een duidelijk beeld van de geldende regels te hebben. Maar wat zijn die regels dan precies? Jitty van Doodewaerd, Compliance Auditor bij DMCC, nam ons in vogelvlucht mee langs de belangrijkste regels en wetgeving. Zo moet je duidelijk communiceren over 1. het verwerken van persoonsgegevens, 2. waarvoor je de gegevens gebruikt en 3. wijzen op het recht van verzet.
Met kijk op de nieuwe Europese Privacyverordening, welke ingaat op 28 mei 2018, is het voor organisaties belangrijk om vóór die tijd hun processen, gegevensverwerking en beheer op orde te brengen. DMCC publiceerde een handig artikel waarin de betekenis en de gevolgen van deze verordening op een rij worden gezet. Het is in ieder geval aan te raden om zo spoedig mogelijk te beginnen met de voorbereidingen, waarbij de stappen onderaan het eerder genoemde artikel een goed startpunt zijn:
- Onderzoek hoe toestemming voor gegevensverzameling en verwerking wordt gegeven.
- Privacyverklaringen moeten straks ’transparant en eenvoudig toegankelijk’ zijn.
- Inzage-, correctie- en verwijderingsprocedures moeten elektronisch verlopen.
- Opslag van data moet ‘portable’ en eenvoudig overdraagbaar zijn.
- Bedrijfsprocessen, waarbij persoonsgegevens worden verwerkt, moeten adequaat gedocumenteerd zijn.
Burgers’ Zoo: marketing is een uitgeverij
“Normen en waarden zijn leidend”, vertelt Danny Oosterveer, Databeest bij Burgers’ Zoo. De inzet van user generated content heeft grote invloed op de populariteit van de Facebookpagina, gezien de 68.000+ likes. Naast Facebook wordt ook Instagram ingezet om bezoekersbeleving versterken en contact te krijgen met bezoekers, zowel voor als na het bezoek. 3 feiten staan daarbij centraal:
- Medewerkers staan centraal in de verhalen.
- De mediaconsumptie van de doelgroep is veranderd.
- Natuurlijke zichtlijnen maken het park geliefd bij fotografen.
Deze feiten worden gekoppeld aan de normen en waarden van het park, waarmee de basis voor de contentstrategie is gelegd:
- Het welzijn van de dieren staat voorop.
(extra witregel in zijn slide om het belang aan te duiden) - Zo natuurlijk en duurzaam als mogelijk.
- Bezoekers zijn belangrijk.
- Verwonderen is bijzonder.
- Innovatie is leuk en van levenbelang.
Zo krijgen dierverzorgers een Go Pro mee om dieren op bijzondere wijze en in hun natuurlijke habitat te filmen. Daarnaast wordt actief gezocht naar de mooiste Instagram foto’s van bezoekers zelf, welke vervolgens (met bronvermelding) vanuit het Burgers’ Zoo account worden geplaatst.
HEMA: De inzet van influencers leidt tot 34% meer sales
“Wie is er ouder dan 18?”, vraagt Sara Mok, Social Media Manager bij HEMA. *Alle handen in de zaal gaan omhoog*. “Okee, wie kent deze 4 mensen?”, doelend op de 4 YouTubers in onderstaande tweet. *Nog geen 10% van de zaal steekt zijn hand op*. “Mooi, want jullie zijn absoluut niet de doelgroep”.
Social media manager @marasok over school campagne van HEMA. Opvallend: jongeren doen inspiratie op in de winkel ipv online #SocialToday17 pic.twitter.com/J6lffQpObL
— Imke Donkers (@Immmmm) 14 februari 2017
Influencermarketing is vandaag de dag niet meer weg te denken. HEMA selecteerde 4 bekende YouTubers om hun ‘Back to School’ campagne bekendheid te geven. Van video’s tot DIY workshops en Meet & Greets, waarmee tieners werden bereikt via hun eigen helden, kanalen en plaatsen. De resultaten liegen er niet om: in totaal 2,5 miljoen views voor de video’s, drukbezochte events en uitverkochte producten. Sterker nog, ze zagen een 34% groei in sales in vergelijking met eerdere campagnes.
De campagne was zo goed getarget, dat collega’s bij HEMA zich afvroegen of er eigenlijk wel wat gebeurde rondom de campagne. Wat mij betreft een prachtig voorbeeld van een spot-on campagne, waarbij goed is onderzicht wélke kanalen populair zijn, om vervolgens op hyperrelevante wijze de doelgroep te activeren.
Tot ziens bij Social Messaging op 23 mei!
Op 23 mei is OBI4wan opnieuw partner van Frankwatching. Tijdens het Social Messaging event leer je alles over de mogelijkheden van zakelijke inzet van messaging apps als WhatsApp en Facebook Messenger. Laat je inspireren door best practices en ervaringen van gerenommeerde organisaties. Ook wij praten je graag bij over de laatste ontwikkelingen, mogelijkheden en kansen voor jouw organisatie!
Dit artikel is geschreven door Levi Witbaard. Foto met dank aan Danny Oosterveer.